Namn & Grundläggande grafik

Min idé? Ett strategi-spel som har gameplay som kan beskrivas med Heroes of Newerth möter ett "vanligt" strategispel och grafik där Geometry Wars möter Darwania. Vad innebär detta lite mer konkret?

Namn
Namnet ja, detta är en svår fråga. :P GeoWars är det som jag fastnat för mest, dock är det ju läskigt likt Geometry Wars som är min största källa för inspiration på grafikfronten vilket inte är helt bra. Har haft ett gäng med andra förslag i mitt huvud: GeoBattle, ShapeWars, S.H.A.P.E ("Shapes Has A Painful Enemy" eller något annat nördigt). Kom gärna med andra förslag, kör med GeoWars tills vidare.


Gameplay
Grunden är väldigt enkel, varje spelare har en huvudbas, dör din huvudbas så har du förlorat! Denna huvudbas kan sedan producera en enda sorts enhet som blir dina kämpar. När dessa enheter sedan är byggda så kan du dock välja att göra dem till fyrkanter, trianglar eller cirklar. Dessa tre former fungerar sedan som "sax-sten-påse"-mekanik mot varandra. Du som spelare kommer alltså inte behöva bry dig om att bygga byggnader eller uppgradera dina enheter på olika sätt. Det du däremot kommer göra är att på olika sätt förtjäna experience (på vilket sätt kommer jag att förklara i senare inlägg) som sedan kan användas för att köpa olika abilities. Dessa abilities kommer du att kunna använda på spelplanen eller på dina/motståndarens enheter på olika sätt. T.ex. så kan du göra enheter inom ett område snabba/långsamma, tvinga motståndarens enheter att ha en viss form under ett visst tidsintervall, eller teleportera enheter för ett överraskningsanfall. Detta är iaf de tankar jag har kring designen för spelet än så länge. Troligtvis kommer dessa att ändras beroende på tid/nya idéer/feedback/random.


Grafik
Som jag skrev innan, en blandning mellan Geometry Wars och Darwania. Tanken bakom detta är att jag inte villägna allt för mycket tid åt att göra snygga och tidskrävande sprites utan lägga mer tid på snygga effekter och ge en känsla av att det händer mycket saker, överallt, hela tiden. Har inte en aning om den vackra bild jag har i huvudet kommer blir lika vacker när den väl hamnar på skärmen, men jag håller tummarna för det.


Ett första utkast
HÄR kan man nu ladda hem den första körbara versionen av spelet. Jag gjorde den mest för att se hur snabbt
XNA kunde bearbeta uppdateringen av de stjärnor som ses i spelet. Har även fixat enkelt kamerahantering. OBS! XNA Redistributable 3.1 behövs för att köra spelet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0