Lead & Gold
Förra helgen var det gratis Modern Warfare 2-multiplayer på Steam. Härligt tänkte jag, men spelade jag något? Nej! Istället slängde jag iväg 150 spänn för att gynna den svenska spelindustrin! Det är svenska Fatshark som utvecklat WesternShootern "Lead & Gold". Utgivare är Paradox, mest kända för Hearts of Iron, hardcorestrategispelarens ögonsten. ^_^ Men åter till Lead & Gold. Vid första anblicken så kändes det inte jätteparty. Kameran var i tredjeperson och kontrollerna kändes lite ryckiga. Men då man ju betalat för det så vill man ju ge det en ordentlig chans, och det blev bättre, betydligt bättre!
Det som gör att spelet sticker ut är, förutom miljön, de olika spelsätten. Det är klassiska Westernsaker man skall göra. T.ex. så skall man på ett game mode först bära en kruttunna till en kassaskåp och därefter försöka ta tre påsar med pengar från skåpet och bära hem till basen, allt detta medans motståndarlaget gör allt för att försvara pengarna. I ett annat mode gäller det att bära kruttunnor till två värdefulla punkter och spränga dessa i luften, detta är dock lättare sagt än gjort då det räcker att motståndarna träffar en kruttunna för att den inom några sekunder skall sprängas i luften. Sedan finns det såklart de gamla vanliga spelsätten shootout (Team deathmatch) och Conquest (Conquest, Domination?).
Men det finns dock några nackdelar med spelet också. T.ex. så saknar spelet något mervärde, förutom achivements. Det finns med andra ord inget du kan låsa upp, varesig spelmässigt eller kosmitiskt. Då de fyra olika spelbara klasserna har väldigt unikt utseende så förstår jag att det inte finns utrymme för allt för stor grafisk frihet för spelaren, men en extra hatt eller kanske ett par skor hade väl varit trevligt? Och varför inte få möjlighet att låsa upp klassspecifika vapen för att belöna spelare som kämpar och blir bättre med en klass? Allt man får nu är EXP och sitt namn på en topplista. Visst, jag har hört att den som har mest EXP en vecka skall få sin egen Wanted-poster på banorna, vilket iof är tufft, men det ganska svårt mål att nå.
Dock kostar ju spelet bara 150 spänn, och för det priset får man speltid till ungefär samma värde. Hade de bara slängt in lite saker att jaga efter (läs: beroendeframkallande moment) så hade spelet utan tvekan varit värt en hundring till. Och för all del, stöd den svenska spelindustrin! Inte för att vara snäll, utan för att den helt klart är värd det!
Kommentarer
Trackback