Inget internet på en vecka = mycket gjort, inga bloggrapporter

Har varit i Stockholm i en vecka och suttit på ComHems bredband. Skaffa _ALDRIG_ ComHem. Men nog om det... Eftersom jag inte haft tillgång till internet så har jag kunnat arbeta ostört (:P) men tyvärr inte kunnat skriva om det. Skall försöka dra i korta drag vad som hänt:

1. Huvudbas. Som det ser ut just nu så är det bara en fyrkant av modell större. Skall dock ta och göra det till en ordentlig spriteanimering senare. Eftersom jag just nu enbart har "enkla" former som ritar ut direkt genom matematiska uträkningar så måste jag ta och hitta ställen där jag kan ha lite mer "riktiga" sprites.

2. Enhetsproduktion. Om spelaren markerar huvudbasen så dyker "Cr"-alternativet upp i knapprutan nere till höger. När man klickar på denna knapp dras en kostnad av från spelarens resurser samt en mätare i mittenrutan visar hur lång tid det är kvar tills enheten är redo. Det går även att stacka hur många enheter som helst i en kö. När enheten är redo så kommer det ut "ut" huvudbasen och placerar sig på en rallypoint vars position än så länge ej går att ändra på.

3. Resurshantering. Runt om på kartan finns det olika områden som från början är neutrala. Dessa fält representeras som ett "bubbligt fält" där ringar uppstår i ett slumpartat mönster. När någon av spelarna har enheter i något av dessa fält så börjar denna spelaren långsamt ta över området och ringarna skiftar färg från den neutrala vita färgen till spelarens egna färg. Denna färg går även att se på minimapen. Ju mer kontroll en spelare har över ett fält, ju mer resurser drar spelaren in från detta fält. Dock äger spelaren ej fältet för evigt, utan en motståndare kan komma och ta tillbaka fältet när som helst, men så länge fältet är ohotat så tillhör det ägaren även om denna ej har några enheter i fältet. Ju fler enheter en spelare har i ett fält, ju snabbare går det att ta över det.

4. AI. Har beslutat att lägga MultiPlayer-planerna lite på framtiden. Kraven för de olika betygen för kursen har kommit upp och jag kommer istället lägga tid på t.ex. mapeditor, fysikmotor, partikeleffeker och användandet av shaders. Detta innebär att jag kommer behöva en godtyckligt bra AI som det går att spela mot istället. Som det är nu så går det att spela en match mot datorn, dock är det grymt obalanserat och så länge man enbart använder sig av fyrkant-enheter så är det ganska omöjligt att vinna, men så fort man börjar byta form på enheterna så vinner man ganska enkelt. AIn funkar på ett ganska enkelt vis; när den skapar enheter placeras den i en "grupp" av enheter vars syfte är att antingen ta över energifält, attackera fiendebasen eller försvara huvudbasen. Men det går att genomföra en match iaf.


HÄR kan man nu ladda hem den senaste versionen av spelet. OBS! XNA Redistributable 3.1 behövs för att köra spelet.

(Klicka på bilderna för att få en mer högupplöst version)



RSS 2.0